Linkuri curate

In urma cu cativa ani circulau tot felul de linkuri catre articole in care puteai sa introduci numele cuiva, facand din respectiva persoana personajul principal intr-o stire jenanta (violator de oi, campion mondial la masturbare etc).

Ce legatura are asta cu titlul postului si ceea ce va urma mai jos? Nimic mai simplu. Majoritatea site-urilor din ziua de azi folosesc o structura a linkurilor cat mai sugestiva, in mare parte din cauza considerentelor legate de SEO, astfel, un link catre un articol despre cultivarea bananelor in America de Sud poate sa se prezinte in felul urmator:

http://www.example.com/articol/cultivarea-bananelor-in-america-de-sud/

Avantajele principale sunt date de faptul ca linkul pare foarte curat si usor de inteles pentru oameni si poate sa te ajute in cazul motoarelor de cautare. Pe langa exemplul general pe care l-am dat mai sus, pot sa existe multe alte versiuni si posibilitati de a folosi aceasta tehnica, in unele cazuri este des intalnit si un id numeric al articolului, linkul devenind:

http://www.example.com/articol/cultivarea-bananelor-in-america-de-sud-127538/

De ce se intampla asta? In momentul in care trebuie sa preiei elementul din locul in care il ai stocat, ai nevoie de un identificator unic al acestuia. In cazul in care sunt folosite baze de date, totul e relativ simplu si te folosesti de sistemul prin care ai o cheie unica ce se autoincrementeaza la fiecare element nou. In cazul in care se foloseste doar un id de acest gen poti da de linkuri de genul:

http://www.example.com/articol/218793/

http://www.example.com/articol?96735

Linkurile sunt mai scurte, dar nu foarte sugestive pentru un om pentru ca nu are de unde sa stie despre ce e vorba in pagina respectiva. Aceasta metoda, chiar daca este cea mai simpla si cea mai usor de implementat, din punctul meu de vedere lasa de dorit.

Revenind la cel de-al doilea exemplu, care e un compromis relativ bun intre celelalte doua variante, aceste, daca nu este implementat corect, poate duce la unele situatii comice si neplacute pentru unele site-uri.

http://www.example.com/articol/cultivarea-bananelor-in-america-de-sud-127538/

Revenind la exemplul prezentat mai sus, de multe ori cand se foloseste atat titlul curatat al articolului, cat si un id, nu se mai verifica ce apare in titlu, care este pus acolo doar din motive de forma, nu si de fond, astfel, o pagina despre eventualul imprumut FMI acordat Romaniei poate sa dea impresia ca e despre pretul bananelor, dupa cum arata si exemplele de mai jos:

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-5367467-pretul-bananelor-a-scazut-in-raport-cu-valoarea-leului.htm

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/837528/Criza-producatorilor-de-odorizante-wc/

http://www.gandul.info/actualitatea/basescu-urmareste-cu-interes-fluctuatiile-de-pe-piata-bananelor.html?3927;3812675

http://www.realitatea.net/sindicalistii-din-domeniul-bananifer-in-greva_445547.html

Pe langa faptul ca poti schimba acel parametru dupa cum doresti, site-urile returneaza in mod normal pagina corect, chiar daca acela nu mai este un link-ul normal al respectivei pagini. Nu stiu daca acest lucru poate avea un impact in cazul unui google bombing, dar nu esteĀ  normal sa ai un numar nelimitat de linkuri incorecte catre o singura pagina.

Solutia in cazul de fata este sa se faca o verificare atat a titlului cat si a id-ului. Cei de la GSP, de exemplu, fac acest lucru iar in cazul in care schimbi titlul din link, te redirectioneaza catre pagina normala.

Metoda cea mai eleganta este, insa, folosirea doar a titlului curatat al paginii respective. Acest lucru este putin mai greu de realizat deoarece trebuie parcursi urmatorii pasi:

  1. inlocuirea/scoaterea caracterelor neprietenoase (diacritice, caractere speciale, spatiu etc)
  2. generarea unui titlu unic pentru fiecare element in parte (acest lucru se poate rezolva relativ usor cu o expresie regulata si una sau doua verificari)

Beneficiile acestei metode sunt relative la prima vedere, dar cu timpul isi vor face simtita prezenta:

  1. daca folosesti un sistem unitar de organizare, poti crea o structura foarte simpla si usor de citit a intregului site
  2. persoanele interesate pot afla dinainte despre ce e vorba in respectiva pagina
  3. in cazul browserelor, introducand un cuvant din titlu sau link in bara de adresa, poti cauta foarte simplu prin istoria paginilor vizitate, gasind mult mai repede o pagina interesanta vizitata in trecut

Pe final, un lucru destul de important este acela ca in momentul in care si o singura litera sau cifra din link este schimbata, linkul in sine schimbandu-se intr-un link ce duce catre o pagina inexistenta, este foarte bine ca pagina sa returneze un mesaj de eroare 404.

Am insistat pe aspectul unor linkuri curate si usor de citit pentru ca mi-a ramas in minte ceea ce a spus un profesor in facultate: cu timpul, masinile (in cazul de fata, computerele) trebuie sa inteleaga si sa invete sa comunice in limbajul natural, nu omul sa invete sa stapaneasca limbajul masina.

Tags: , ,

2 Responses to “Linkuri curate”

  1. Andrei 29 January, 2009 at 11:21 #

    WP foloseste si data la care s-a postat in structura linkurilor permanente. Asta e un avantaj pentru ca poti observa inainte de a accesa site-ul/blogul respectiv cat de proaspata si relevanta e informatia.

  2. Toodor 25 February, 2009 at 20:07 #

    Aici ai dreptate:D

Leave a Reply