Hai sa ne apucam de sondaje
Citeam articolul Publicitatea pe internet este apreciata de vizitatori drept un lucru informativ de pe Hotnews si am ramas socat. As vrea sa stiu totusi numarul celor care au luat parte la acest sondaj si modul in care s-a facut sondajul. Din ce rezulta de aici, ori romanii sunt niste dobitoci si astfel ne meritam soarta (cele mai tampite reclame de pe tot internetul) ori s-au gandit niste gigei sa faca un sondaj pe 20 de persoane reprezentative pentru internetul romanesc.
Publicul apreciaza si reclamele cu continut dinamic – 87,50% le considera interesante, atractive. Dealtfel, 76,79% dintre cei ce au raspuns in sondaj au afirmat ca, in general, acorda atentie implicita reclamelor online atunci cand navigheaza pe internet.
Privind tipul de publicitate online care atrage cel mai mult atentia, lideri s-au dovedit bannerele clasice (33,93%) si reclamele care se misca in pagina (tot 33,93%), rezultate bune obtinand si advertorialele (7,14%) si newslettere publicitare (12,50%), dar si branduirea de rubrica (5,36%) si paginile publicitare (7,14%).
Mda, adica reclamele alea ce se deschid pe toata pagina, nu pot fi inchise, blocheaza accesul la o mare parte din linkurile de pe site, au sunet ce nu poate fi oprit, se afla in top. Pe langa asta se pare ca 76% dintre cei ce au raspuns intrabarilor acestui sondaj acorda atentie implicita reclamelor. Ma intreb ce inseamna asta? Incearca, fara succes, sa opreasca sunetul? Incearca sa faca click pe un link care e mascat de flashul reclamei si astfel face click pe reclama? Parca si ii vad pe nesimtitii ce ne servesc gunoaiele astea cum se scarpina pe burta multumiti de o rata de click de 50% pe reclamele lor de tot rahatul.
Acest sondaj a fost facut printr-o tehnica interna cu inregistrare, ca sa nu exista garantat persoane ce completeaza repetat. Cu vreo 2 luni in urma, in Evenimentul Zilei se scria despre un alt sondaj facut de noi, cu vreo 500 de raspunsuri (sondaj care a fost public, cu limitare per IP, nu pe cookie), care vorbea despre lucruri asemanatoare. Ca o paranteza, noi cel putin nu prea am avut reclame de tipul invocat mai sus, chiar deloc de fapt, caci agentia cu care lucram noi merge destul de mult si pe educarea industriei – interzice pana si pop-up-ul. Iata mai jos un raspuns pe care l-am postat pe un alt blog:
In general in Romania se critica orice si se pune orice la indoiala… poate ca este bine, la cate nenorociri se intampla in tara asta, increderea a devenit lucru rar. Sondajul nu a fost platit si nici nu este “aranjatâ€, pot sa va spun ca toate sondajele facute pe internet despre publicitatea online, din cate stiu eu, au aratat ca publicul o percepe ok si intelege ca este “un rau necesarâ€. Daca cititi cu atentie, sondajul a aratat ca publicul acorda atentie publicitatii online si anumitor reclame dinamice si le considera interesante (nu s-a pus problema despre placere, o reclama poate sa te enerveze ca se plimba pe tot ecranul, dar in acelasi timp aceleia ii acordati involuntar atentie maxima). Altfel spus, intrebarea putea fi “Chiar daca va enerveaza publicitatea online, va informati in acelasi timp?†Sincer, si eu cred ca da. Personal, de multe oferte de telefonie si credite am aflat de pe net, la tv ma uit rar, nu am timp. Normal, reclamele dinamice enerveaza pe de o parte, la fel ca si pop-up-urile, pe care in prezent noi nu le acceptam pe nici unul dintre site-urile noastre (nu, nu facem orice compromis pentru bani). Despre SMARTfinancial.ro, va pot spune ca noi am hotarat sa sprijinim industria publicitatii online prin mediatizare fair a faptelor, a cifrelor, a realitatii. Vom aborda cu siguranta si problemele publicitatii online, dar avantajele sunt mai multe, dovada este ca acum vorbim pe un blog, deci informatia pe internet este mai bine receptata decat in alte medii.
Cand Boom si Arbomedia controleaza 80% din piata de publicitate, mi se pare irelevant sondajul. Ambele accepta si ne servesc cu multa placere cele mai proaste reclame posibile.
Din cate am observat eu, omul cand da peste o asemenea reclama trage o injuratura discreta, inchide browserul, se enerveaza si ramane cu o impresie foarte proasta despre produsul promovat.